Реформа професійно-технічної освіти в Україні

Тільки і розмов, що про реформу професійно-технічної освіти
Реформи – це завжди велика кількість бюрократії, робочих груп, слухань, етапів реалізації, експертів тощо. В нашій розповіді ми пропонуємо пропустити все це і зосередитися на результатах, які перед собою реформа ПТО ставить.

Як саме реформу відчують освітні заклади? А учні та їхні батьки? Економіка та взагалі вся Україна? По-перше, треба розуміти, що будь-яка реформа (у демократичній і цивілізованій країні) робиться лише з однією метою – щоб всім стало краще і легше.
Основна задача реформи професійно-технічної освіти – зробити так, щоб учні були задоволені.

Зробити навчання цікавим та актуальним. А ще – зламати звичний життєвий шлях homo-soveticus: школа – університет – робота – пенсія. Тобто пропагувати навчання і розвиток впродовж життя. Привити сміливість не боятися змінювати професію.
Не боятися пробувати нове, працювати інакше, і, нарешті, займатися тим, що любиш. Виходить, основна задача реформи ПТО – зробити людей щасливішими. Це була філософсько-ідейна частина. А тепер давайте детальніше до змісту.
Стандарти та інструменти
Для того, щоб зробити навчання цікавим, воно має бути актуальним і універсальним. В цілому, зварювальник в Тернополі залишиться зварювальником і в Генуа. Щоправда, завдяки співставним рівням сучасних кваліфікацій, довести свою професійність за кордоном тепер буде набагато легше. Відтепер немає необхідності декілька місяців додатково навчатися або здавати складний іспит – оновлені вимоги до професій дозволяють стати фахівцем не тільки українського рівня.

Окрім того, нові програми базовані на модульно-компетентнісному підході. Мова йде про можливість не лише комплексного навчання для отримання конкретної спеціальності. Тут простіше із прикладом. Уявімо, ти хочеш навчитися доглядати за петуніями (в рамках бізнес-потреби або просто хобі в тебе таке). Але бажання декілька років навчатися на флориста в тебе відсутнє. Тоді можна записатися на конкретний модуль і прослухати його, склавши в кінці іспит. Таким чином, гнучка система допомагає отримувати конкретні навички, якщо немає потреби повноцінно опановувати професію.
Звісно, мало просто оновити стандарти і зміст. Треба його наповнити. Це інструменти, обладнання, це навчальні матеріали. Все має бути гнучким, а процес навчання – зручним та безпечним. Розроблені сучасні платформи, інструменти, онлайн-підручники. У нас більше 600 унікальних професій – уявіть, який це об’єм роботи!
Звісно, нікому не цікаво навчатися Microsoft Word 2003, коли на вулиці йде 2022; або збивати масло руками, якщо можна навчатися молекулярній кухні. Тож перша складова – це радикальне оновлення всього, що залишила радянська спадщина.

Це – довгий шлях. Довга робота із викладачами, навчальними програмами, силабусами, обладнанням, методиками. Наразі пройшли навчання велика кількість тренерів, які у свою чергу навчатимуть викладачів. Цей процес сильно уповільнився через пандемію та війну, але він впевненно рухається.
Екосистема професійно-технічного навчання
Нова система ПТО – це ціла екосистема. В якій знайдеться місце і своїм комунам. Центри професійної досконалості – хаби сучасної ПТО. Інноваційні заклади, які крім надання стандартних послуг, будуть координувати спільну роботу закладів, навчати, залучати виробництва та бізнес, бути комунікаційними центрами в своєму регіоні.
Ще одна нова можливість профтеху для тих, хто поза ПТО здобув професійні вміння. Зазвичай в такому випадку ви не маєте стандартизованого диплому або кваліфікації, а на вас може працювати лише ваше ім’я. Тепер можна просто прийти в один з кваліфікаційних центрів, пройти тест та підтвердити свою кваліфікацію, отримавши відповідні офіційні документи.

Співпраця із бізнесом
Задача реформи – максимально співпрацювати із бізнесом, щоб показати, якими є насправді наші професії зараз. Що мається на увазі? Що це давно не брудний одяг і відра із вугіллям! Завдяки потребі працювати якомога ефективніше, витративши менше ресурсів, бізнес – це каталізатор розвитку технологій. Професійно-технічна освіта не може, як це було раніше, бути відірваною від бізнесу. Обмін технологіями, розуміння актуальності здобутих під час навчання навичок, потреб ринку праці допомагає нам із найпершим пунктом, яким ми сьогодні обговорювали – актуалізацією. І саме актуалізація покаже, що робітнича професія – це вже не про робочу силу, а про людину, яка керує процесами.

Звісно, тут ми не говоримо про “творчі” професії, на кшталт кравця або кухара. Адже там вміння рук – центр усього. І робота цього центру перетворюється на справжню творчість.
Шо у підсумку?
Вся увага МОН зосереджена на реновації закладів ПТО, які мають бути сучасними та закривати потреби споживачів своїх послуг: студентів, бізнесу, країни.
Реформа прагне створити умови, де люди будуть більш щасливими. Будуть реалізовувати себе у професії. А зрозумівши, що це не твоє – завжди зможуть перевчитися і опанувати нових фах.
Це буде світ, де кожна людина і кожна деталь працюватимуть на своєму місці. Освіта можливостей, де кожен матиме змогу займатися тим, що він любить.
